Składową sukcesu jest motywacja pracowników

Mogłoby się wydawać, że w dzisiejszym świecie Gospodarki Opartej na Wiedzy, każdy wie jakie są korzyści ze szkolenia pracowników i nie trzeba już nikogo przekonywać o zaletach szkoleń w ogóle. Zwłaszcza w świetle badań Saratoga HC Benchmarking 2013, które wykazały, że każda złotówka przeznaczona na rozwój osobisty pracownika, to ok. 170% zysku dla firmy.

A jednak w Polsce nadal niewielu pracodawców jest chętnych by zainwestować w swojego pracownika dodatkowe środki tak, aby zwiększona została motywacja pracowników do samorozwoju. Niniejszy artykuł ma na celu wskazanie wymiernych korzyści wynikających z postawienia na rozwój swoich pracowników.

Gospodarka Oparta na Wiedzy a motywowanie pracowników

Szkolenia i edukacja są pierwszym z czterech filarów Gospodarki Opartej na Wiedzy, obok infrastruktury informatycznej, bodźców ekonomicznych i warunków instytucjonalnych oraz systemów innowacji. Według teorii GOW wykształcenie i kwalifikacje są niezbędne do tworzenia, przekazywania i wykorzystywania wiedzy, a nakłady poniesione na szkolenia przyczyniają się do zwiększenia tempa wzrostu gospodarczego. To także doskonała motywacja pracowników do podejmowania dalszych działań wpływających na ich rozwój osobisty i pracowniczy.

Pracownik wykwalifikowany – sukces firmy i możliwość zarządzania talentami

Szkolenia wpływają pozytywnie na funkcjonowanie firmy na rynku, gdyż pracownik, który zna się na tym co robi stanowi najlepszą wizytówkę firmy, bo w głównej mierze od umiejętności załogi zależy ostateczne zadowolenie klienta – to właśnie dlatego szkolenia pracowników są tak ważne. Można by rzec, że jesteśmy tak mocni jak nasze najsłabsze ogniwo. Wysokie kwalifikacje pracowników to także pretekst do uskutecznienia procesu mającego na celu zarządzanie talentami w firmie. Przeszkolona kadra lepiej wykonuje swoje obowiązki, tym samym przyczyniając się do poprawy jakości i ilości świadczonych usług lub produkowanych wyrobów. Wykwalifikowany pracownik może również prezentować firmę na konferencjach czy prowadzić firmowego bloga, wypracowując tym samym wizerunek eksperta.

Inwestuj w szkolenia pracowników a zaoszczędzisz

Niezmiernie ważną korzyścią wynikającą ze szkolenia pracowników jest zwiększenie ich efektywności. Taki pracownik, który potrafi posługiwać się swoimi narzędziami pracy i który wie co i jak robić, będzie to robił sprawniej. Przykładem może być znajomość korespondencji seryjnej, która skraca czas przygotowania dokumentów do wysyłki (nie trzeba adresować ręcznie każdej koperty). Nie będzie także potrzebne częste kontrolowanie oraz poprawianie ze strony przełożonych, którzy tym samym będą mogli poświęcić zaoszczędzony czas na swoje inne obowiązki. Szkolenia pracowników to motywowanie ich oraz umiejętne zarządzanie talentami.

Korzyści ze szkoleń – motywacja pracowników

Pracownicy coraz częściej poszukują pracy, która nie tylko zapewni im byt, ale też takiej w której będą mogli się rozwijać, a ich zaangażowanie będzie doceniane. Szkolenie może być ważnym czynnikiem motywującym pracowników, nagrodą i wyróżnieniem. Daje pracownikowi wyraźny przekaz, że firma o niego dba i wiąże z nim swoją przyszłość.

Jak zwiększyć przywiązanie pracowników do firmy i zagwarantować im samorozwój?

Pracownik, który widzi, że firma dba o jego rozwój będzie mniej chętny do poszukiwania innego pracodawcy. Szkolenia pracowników pomogą im utożsamić się z firmą, stać się jej integralną częścią. Dzięki temu pracodawca może zaoszczędzić na czasie i kosztach ponownej rekrutacji oraz wdrożenia nowej osoby.

Integracja na szkoleniu dla pracowników

Grupowe szkolenia miękkie, w których uczestniczą zarówno przełożeni jak i podwładni, wyjazdy szkoleniowe, są szansą do lepszego poznania się, nawiązania koleżeńskich relacji a tym samym na poprawę atmosfery pracy, a także na motywowanie pracowników. Dają także szansę na wymianę poglądów oraz poprawę komunikacji w firmie.

Szkolenia pracowników zwiększają ich elastyczność

Obecnie żyjemy w czasach trudnych warunków rynkowych. Dobra passa może się zmienić z dnia na dzień. Dlatego trzeba być elastycznym. Ciężkie czasy często wymuszają procesy transformacji, a wtedy w trudnej sytuacji znajduje się zarówno firma i pracownik. Szkolenia dają pracownikom szansę dostosowania się do nowych warunków i są impulsem do samorozwoju, a gdy zachodzi konieczność przekwalifikowania lub wzięcia na siebie nowych obowiązków są niezbędne. Szkolenia pracowników pomagają załodze zwiększyć elastyczność w podejściu do reorganizacji oraz obniżają poziom frustracji, a dodatkowo łatwiej dzięki nim prowadzić zarządzanie talentami.

Oszczędności w firmie? Nie na szkoleniach pracowników!

Oszczędzanie na szkoleniach w rzeczywistości nie jest żadną oszczędnością, a często może powodować wyraźne straty finansowe oraz stan, gdy motywacja pracowników spada. To od pracowników w znacznej mierze zależy sukces firmy i dlatego warto dbać o ich samorozwój. Warto także zapoznać się z możliwościami jakie daje nam w tym zakresie Unia Europejska poprzez system szkoleń dofinansowanych.

Rynek szkoleń posiada niezwykle bogatą ofertę, od szkoleń poprawiających nasze umiejętności miękkie, poprzez kursy z obsługi narzędzi poprawiających efektywność pracy, takich jak MS Excel, aż po niezwykle specjalistyczne szkolenia. Nie bez znaczenia jest tu także motywacja pracowników, która rośnie z każdym odbytym szkoleniem. Każdy pracodawca może znaleźć szkolenie, które będzie odpowiedzią na jego potrzeby. W następnym artykule opiszemy jak znaleźć szkolenie skrojone na miarę potrzeb firmy i jej pracowników.